روش تدریس TPR چیست
روش (Total physical response TPR) (روش پاسخ فیزیکی کامل)، روش تدریسی برای زبان است که توسط جیمزعاشر(James Asher)، استاد بازنشسته دانشگاه سن خوزه ارائه شد. TPR بهترین روش آموزش زبان به کودکان طبق متدهای مدرن است. اساس این روش، هماهنگی بین زبان و حرکات فیزیکی است. در این روش معلم به دانشآموزان خود دستوراتی را به زبان مقصد میدهد و دانشآموزان با حرکاتی که با تمام بدن خود انجام میدهند به معلم خود پاسخ میدهند.
JOHANNA KAWASAKI :نویسنده
مترجم: رؤیا کریمی جنابی
عاشر این روش را بر مبنای مشاهداتی که از پیشرفت زبان کودکان داشت، پایهگذاری کرد. او مشاهده کرد که در بیشتر موارد تعامل کودکان با والدین خود یا سایر بزرگسالان ترکیبی از جنبههای فیزیکی و کلامی است. کودک به صورت فیزیکی به سخنان والدین پاسخ میدهد و والدین هم پاسخهای کودک را با سخنان بیشتری ادامه میدهند. به این صورت میان سخنان والدین و حرکات کودکان رابطه دوطرفه مبنی بر عمل و بازخورد عمل ایجاد میشود. آیا تاکنون درباره روش تدریس پاسخ فیزیکی کامل که بیشتر به روش TPR معروف است، چیزی شنیدهاید؟ روش TPR توسط معلمها در سراسر دنیا، هم در کلاسهای حضوری و هم در کلاسهای مجازی استفاده میشود. بگذارید برای آنکه بفهمیم این روش دقیقاً چیست، چرا برای تدریس مهم است و چگونه و کجا باید از آن استفاده کنیم؛ نگاه دقیقتری به آن بیندازیم.
روش TPR در تدریس زبان انگلیسی چیست؟
اصول روش TPR یا همان پاسخ فیزیکی کامل، بر اساس روشی است که کودکان زبان مادری خود را فرا میگیرند.
حرکات پیش از کلام
وقتی زبان مادری را در کودکی یاد میگیرید، فقط کلمات را نمیشنوید، بلکه حرکات والدین خود را نیز مشاهده میکنید تا بر مبنای آن بفهمید که آنها چه میگویند. وقتی شروع به فراگیری زبان میکنید، بلافاصله با کلمات خود پاسخ نمیدهید بلکه معمولاً با حرکات خود به آنها پاسخ میدهید تا وقتی کلمات را یاد بگیرید.
یک مثال
یک مثال برای این روش زمانی است که مادری از کودکش میخواهد که اسباببازی مورد علاقهاش را بیاورد. کودک به مادرش نمیگوید چشم مامان الآن میآورم و سپس آن را میآورد! در ابتدا کودک فقط با یک حرکت به مادرش پاسخ میدهد. او میرود و اسباببازی را میآورد. این موضوع چندین ماه ادامه پیدا میکند تا آن که کودک شروع به حرف زدن میکند. در خلال این مدت کودک نمیتواند حرف بزند اما همه چیز را در حافظه خود نگاه میدارد. درنهایت هم هنگامی که زبان را میآموزد، میتواند همه چیزهایی را که شنیده است، بازتولید کند. روش TPR به دنبال این است که از این روش در کلاس الگوبرداری کند.
هماهنگ کردن حرکات و افکار
TPR بهترین روش آموزش زبان به کودکان است از این جهت که حالت پویایی دارد و با استفاده از آن کودکان توسط معلم خود به دادن پاسخهای فیزیکی مثل تقلید معنای یک واژه به اضافه پاسخهای کلامی، تشویق میشوند. با نمایش زبان، چنین تصور میشود که دانشآموزان معنا را از طریق قسمتهای مختلف مغز و با هماهنگی میان تحلیل فیزیکی و فکری، درک میکنند.
روش TPR برای کدام گروه سنی مناسبتر است؟
این روش، در میان همه بسیار رایج شده است خصوصاً میان کودکان. در کلاسی که شاگردان کم سن و سالی دارد، استفاده از این روش به این سادگی است که دستوراتی مثل ” دستتو بزن به بینیات ” یا ” پنج تا انگشتتو نشون بده ” را به کودک بدهید و خودتان هم آنها را انجام دهید. کودکان همچنین میتوانند به سادگی همراه با معلم خود آوازهایی را بخوانند که حرکات را با زبان تلفیق میکند. کودکان به صورت طبیعی برای یادگیری چیزهای جدید کنجکاوند و اشتیاق دارند. به همین دلیل نسبت به بزرگسالان کمتر خجالت میکشند و یا تردیدی ندارند که برای رساندن مفهوم از کل بدنشان کمک بگیرند.
آیا روش TPR برای بزرگسالان مناسب است؟
مسلماً میشود، حتی اگر شما گمان کنید که فراگیران بزرگسال همیشه به اندازه فراگیران کم سن و سال مشتاق انجام حرکات نباشند؛ بنابراین ممکن است از این روش برای بزرگسالان در موقعیتهای بخصوص استفاده کنیم مثل فعالیتهای سادهای که برای تدریس فعل امر استفاده میشود که در آنها عباراتی مثل sit down، stand up و pick up your pencil را میتوان برای برقراری ارتباط میان حرکات فیزیکی و گرامر، اجرا کرد.
چه موقع باید از روش TPR استفاده کرد؟
تدریس افعال
شما میتوانید از این روش برای تدریس افعال خاصی استفاده کنید مانند مثالی که در مورد تدریس عبارات امری به بزرگسالان و کودکان بیان شد. شما میتوانید یک آواز سرگرم کننده که افعال حرکتی زیادی داشته باشد را انتخاب کنید و از آن به عنوان فعالیت تمرینی استفاده کنید. آوازهایی مثل “cha cha slide” یا “superman” برای تدریس به فراگیران کم سن و سال بسیار عالی است.
تدریس اسامی
همچنین میتوانید از روش TPR برای تدریس اسامی هم استفاده کنید. همانطور که تصور میکنید این روش برای تدریس اسامی که حرکات مشخصی دارند خیلی سودمند است مثل کلمه headache. کلمات دیگری که به راحتی میتوان آنها را با حرکات هماهنگ کرد عبارتند از: دنداندرد، موز، فوتبال و شنا. این اسامی را میتوان به همان روش تدریس افعال، تدریس کرد. از روش TPR نمیتوان برای کلماتی مثل table که حالت ساکن دارند، استفاده کرد.
زبان کلاس، افعال امری، دستورات
استفاده از حرکات در کلاس در این روش به شما کمک میکند که مانع اشتباه فهمیدن زبانآموزان شوید. هنگام دادن دستورات، خودتان هم حرکات مربوطه را انجام دهید. به عنوان مثال وقتی میخواهید بگوئید کتابها را باز کنید همزمان با دادن دستور خودتان هم باید کتابتان را باز کنید. سپس از زبانآموزان بخواهید تا با به زبان آوردن دستورات، حرکات را انجام دهند.
استفاده از روش TPR، هنگام قصه گفتن
استفاده از این روش در آموزش زبان انگلیسی به عنوان زبان دوم در قصه گفتن کاربرد بسیاری دارد. حتی اگر زبانآموزان کلمات را متوجه نشوند، متوجه حرکات میشوند که به آنها کمک میکند تا داستان را بفهمند. مثلاً اگر شخصیتی در داستان صبح از خواب بیدار میشود زبانآموزان میتوانند ادای بیدار شدن را در بیاورند (مثلاً خمیازه بکشند، به بدن خود کش و قوس دهند و چشمهایشان را باز کنند). اگر شخصیت داستان موقع صبحانه، آبپرتقال مینوشد، زبانآموزان میتوانند هنگام گفتن کلمه drink یک فنجان را نزدیک دهان خود ببرند. این روش، داستان را جالبتر میکند و به زبانآموزان اجازه میدهد تا با انجام حرکات در داستان شرکت داشته باشند. علاوه بر این، این روش میتواند تعاملات و سطح انرژی را در کلاس بالا ببرد. هنگامی که داستان را تعریف کردید میتوانید از زبانآموزان بخواهید تا داستان را با حرکاتی که در روش TPR یاد گرفتهاند، اجرا کنند. این روشی سرگرم کننده است تا بتوانید در قالب تمرین دوباره روی واژگان کار کنید.
چه موقع نباید از روش TPR استفاده کرد؟
با این که TPR بهترین روش آموزش زبان به کودکان و روشی تأثیر گذار است، خصوصاً برای کودکان، اما مشکلاتی هم دارد. زبانآموزانی که به آن عادت ندارند ممکن است آن را گیج کننده تصور کنند و در ابتدا ممکن است برای شرکت در آن بیمیل باشند، پس این روش ممکن است برای همه کلاسها جواب ندهد. گرچه شما اغلب میتوانید با صد در صد درگیر کردن خودتان در این روش، حرکات را الگوبرداری کنید و بگذارید انرژیتان به همه سرایت کند. مورد دیگری که ممکن است این روش مناسب نباشد، استفاده از آن برای زبانآموزان سطح پیشرفته است، بهتر است از آن برای سطوح پایین استفاده شود. اگر به زبانآموزان بزرگتر و با زبانی پیشرفتهتر تدریس میکنید، بهتر است از روش دیگری استفاده کنید. (به جای آن میتوانید از آن برای تدریس هم معناهای پیشرفته استفاده کنید. میتوانید با تدریس کلماتی مثل “نوشیدن ” شروع کنید و سپس از روش TPR برای تدریس “مزمزه کردن ” یا “سر کشیدن ” استفاده کنید.)
اهمیت روش TPR برای تدریس آنلاین
کودکان با فعالیت هایی که بلافاصله پاداش دارد یا فعالیتهایی که خیلی جالب هستند، انگیزه پیدا میکنند. روش TPR میتواند فهرست گنگی از کلمات را به یک فعالیت جالب و سرگرمکننده تبدیل کند. شما میتوانید از این روش برای تغییر سطح انرژی دانشآموزان خود استفاده کنید. کودکان همیشه وقتی فعال باشند، بیشتر در کلاس شرکت میکنند. به حرکت واداشتن دانشآموزان خیلی بهتر از آن است که کلاسی داشته باشید که در آن کودکان موقع خواندن فهرست لغات ساکت بنشینند یا آنکه دانشآموزان آنلاین جلوی مانیتورهای خود برای مدتی طولانی بنشینند. تشویق دانشآموزان به بلند شدن و حرکت کردن در زمانهای مشخصی که برنامهریزی کردهاید، از انرژیهای غیرقابل کنترل آتی جلوگیری میکند. (کدامیک از اینها مشکلتر است وقتی که به صورت آنلاین تدریس میکنید).
سایر مزیتهای استفاده از روش تدریس TPR در کلاسهای درس انگلیسی چیست؟
TPR به خاطر سپردنی است
این روش به زبانآموزان کمک میکند تا بهتر کلمات و عباراتی را که یاد میگیرند، به خاطر آورند. مرتبط کردن زبان با حرکات باعث میشود که به صورت عمیقی در خاطر ما بماند. چیزی را که به صورت فیزیکی تمرین کردهایم، سختتر فراموش میکنیم. به زمانی که دوچرخه سواری را یاد گرفتید فکر کنید. از آن زمان تا کنون آیا فراموش کردهاید که چگونه باید دوچرخه سواری کنید؟ درست مثل همین، روش TPR هم کمک میکند تا چیزی را به مدت طولانی به خاطر بسپاریم که هیچ روش تدریس دیگری قادر به این کار برای کودکان نیست.
روش TPR، شامل یادگیری حرکتی میشود
گرچه نظریه سنتی سبکهای یادگیری، دیگر اعتباری ندارد اما بعضی از کودکان وقتی حرکت دارند بیشتر از زمانی که تماشا میکنند یا گوش میدهد یا مینویسند، یاد میگیرند. اضافه کردن روش TPR به کلاستان به این معناست که شما محرک یادگیری مناسبی را برای افزایش یادگیری کودکان به وجود آوردهاید.
روش TPR برای کلاسهای چندکاره مفید است
حتی اگر بعضی از دانشآموزان، کلمات را نفهمند، با حرکات سرگرم میشوند. به عنوان مثال اگر بخواهید کلمات را در کلاس دوباره تمرین کنید، به هنگام کار با بقیه بچهها، دانشآموزانی هم که کلمات را یاد گرفتهاند باز هم با انجام حرکات سرگرم میشوند.
در روش TPR نیازی به آمادگی قبلی نیست یا به کمی آمادگی نیاز است
این روش نیازی به هیچ ماده آموزشی ندارد و تقریباً نیازی به آمادگی قبلی نیست به جز یک طرحریزی درس که این روش را در برمیگیرد. فایده این روش برای شما در مقام یک معلم هم که دیگر نیازی به گفتن ندارد! این حقیقت که این روش نیازی به آمادگی ندارد سبب میشود که به عنوان یک روش حمایتی عمل کند. اگر کلاس شما از برنامه جلو باشد و پنج دقیقه زمان داشته باشید میتوانید این پنج دقیقه را تمرین TPR و یا آهنگ داشته باشید.
چگونه از روش TPR در کلاسهای مجازی در مقایسه با کلاسهای حضوری استفاده میشود؟ چه فعالیتهایی انجام میشود؟
صرف نظر از این که شما از این روش در کلاس حضوری استفاده میکنید یا در کلاس آنلاین، روش کار به این صورت است که دانشآموزان همان روشی را تقلید میکنند که هنگام یادگیری زبان مادری به کار میرود. پس شما به عنوان یک معلم باید نقش والدین را بازی کنید. به عبارت سادهتر شما باید کارهای زیر را انجام دهید:
• با یک کلمه یا عبارت به همراه اشاره به عمل مربوط به آن شروع کنید.
• سپس کلمه را بیان کنید و دانشآموزان را به انجام عمل مربوطه تشویق کنید.
• این کار را چند بار تکرار کنید.
• سپس از دانشآموزان بخواهید که موقع انجام کارها، کلمات را بر زبان بیاورند.
تا اینجا تمام قوانین هم در کلاسهای حضوری و هم در کلاسهای آنلاین قابل استفاده است. از این جا به بعد لازم است روش خود را کمی تغییر دهید.
کلاس حضوری
وقتی دانشآموزان با کلمه مورد نظر احساس راحتی کردند، میتوانید از آنها بخواهید به نوبت آن را برای بقیه کلاس اجرا کنند. آنها کلمات را میگویند و حرکات را انجام میدهند و بقیه کلاس هم همین کار را میکنند. بچههای کوچک این قسمت را خیلی دوست دارند. این روش زمانی خیلی خوب قابل استفاده است که بچهها در کلاس به صورت دایرهای نشسته باشند و بتوانند به خوبی معلم را ببینند. با اشاره به کلمه شروع کنید و حرکت مربوط به آن را انجام دهید، سپس از بچهها بخواهید که کلمات را بگویند و حرکات را انجام دهند. روش دیگر این است یک آواز کامل را همراه با رقص اجرا کنید که در آن کلمات مختلفی که میخواهید دانش آموزان شما یاد بگیرند معرفی شده باشد. مطمئناً تعجب خواهید کرد وقتی ببینید که بچههای کوچک چگونه کلمات و حرکات را یاد میگیرند و بدن و مغز آنها به یک اندازه درگیر فرآیند یادگیری هستند!
کلاس آنلاین
این روش برای کلاسهای آنلاین هم میتواند مؤثر باشد.
یک به یک
وقتی یک درس انگلیسی را به صورت یک به یک و آنلاین تدریس میکنید و دانش آموزان در حال یادگیری کلمه جدیدی هستند میتوانید او را تشویق کنید که کلمه را بر زبان بیاورد و حرکت مربوطه را انجام دهد و بعد شما ادامه میدهید. این اجرای معلم- شاگردی برای کودکان خیلی ایجاد انگیزه میکند، چراکه احساس میکنند مسئولیتی به عهده دارند و برخلاف این واقعیت است که معمولاً بزرگسالان به آنها میگویند چه کاری را انجام دهند.
گروهها
وقتی میخواهید به گروهی از کودکان تدریس کنید و مثلاً یک آواز در مورد شمارش را یاد بدهید، دانش آموزان میتوانند برای همراهی با آواز از انگشتان خود برای نشان دادن اعداد استفاده کنند. تکرار آوازها هم برای آنها سودمند است. کامپیوتر برای این روش میتواند خیلی مفید باشد چون دانشآموزان توجه خود را روی تماشای حرکات شما در مانیتور متمرکز میکنند و وقتی نوبت به آنها می رسد آن حرکات را انجام میدهند. روش TPR از حرکات به همراه کلمات به گونهای کمک میگیرد که کودکان میتوانند حرکات را با معنای کلمات پیوند دهند. به عنوان یک راهکار، تعدادی آواز را که برای این روش مفید است، در کامپیوتر خود آماده داشته باشید. فرصتهای زیادی پیش میآید که بخواهید از آنها استفاده کنید و کودکان خیلی دوست دارند که در هنگام درس یک زنگ تفریح داشته باشند و در آن آواز بخوانند و حرکات مربوط به آن را انجام دهند.