بازیهای زبانی اجوکاتک

اجوكاتك-آموزشگاه مجازي تكنودانش(اجوكاتك)-بازيهاي زباني اجوكاتك

بازیهای زبانی اجوکاتک

امروزه بواسطه ی حضور و تاثیر بی حد و مرز تکنولوژی در زندگی ما، روش های متنوعی برای یادگیری زبان انگلیسی بوجود آمده است که در نتیجه یادگیری را آسان تر و سرگرم کننده تر کرده است. روش های متنوعی از جمله استفاده از نرم افزار ها و اپلیکیشن های مختلف، فیلم و سریال ها ی زبان انگلیسی و بازی های قابل نصب در رایانه و گوشی های هوشمند برای آموزش زبان انگلیسی وجود دارد که هر شخصی متناسب با شیوه ی یادگیری و زمان بندی دلخواه خود می تواند در هر مکان و شرایطی به یادگیری و تقویت زبان انگلیسی خود بپردازد. ما در آموزشگاه مجازي تكنودانش(اجوکاتک) درصدد آموزش چنين مواردي هستيم.

یادگیری زبان انگلیسی با استفاده از کتاب ها و مطالعه ی روزانه ی آن ها می تواند خسته کننده و زمان بر باشد اما با بهره گیری از شیوه های متنوع، یادگیری آسان تر و جذاب تر می شود. بسیاری از افراد در اوقات فراغت یا حتی برای وقت گذرانی به هنگام استفاده از وسایل نقلیه، به تماشای فیلم و سریال می پردازند یا به موسیقی گوش می دهند و بعضی از افراد با گوشی یا تبلت های خود بازی می کنند. خبر خوب این است که بوسیله ی تمامی این فعالیت ها می توانیم زبان انگلیسی یا هر زبان دیگری را بیاموزیم و از لحظات خود در کنار لذت بردن از انجام فعالیت مورد علاقه مان، برای یادگیری نیز بهره ببریم.(با اجوكاتك همراه باشيد)

مزیت یادگیری زبان انگلیسی با بازی های مختلف

بازی ها الهام بخش هستند و با استفاده از سیستم پاداش دهی در طول بازی به شما انگیزه و انرژی کافی برای ادامه می دهد. با بازی کردن شما از یادگیری لذت می برید. دسترسی به بازی های زبان انگلیسی آنلاین، بازی های گوشی های اندروید و IOS یا بازی های رایانه ای بسیار راحت است و با داشتن گوشی و اینترنت می توانید آن ها را از اپ استورها و یا فروشگاه های اینترنتی مثل بازار به آسانی دانلود کرده تا بعدا به صورت آفلاین از آن ها استفاده کنید. بسیاری از این بازی های کامپیوتری رایگان هستند و نیاز به پرداخت هزینه ای اضافی نیست.(با اجوکاتک همراه باشيد)

بدلیل فراوانی بازی های ویدئویی، رقابت در عرصه تولید آن ها بالاست در نتیجه دارای متد های خلاقانه ای برای آموزش هستند. بازی های آموزش زبان انگلیسی برای گوشی موبایل یا کامپیوتر از سطوح مقدماتی شروع می کنند و به تدریج علاوه بر مرور موارد اولیه، سطح زبان انگلیسی را بالا می برند. نکته ی دیگر در رابطه با بازی ها این است که مدام در حال تغییر هستند و شما با بروز رسانی به نسخه های جدید تر و اصلاح شده ی آن ها دسترسی پیدا می کنید. محیط های این بازی ها علاوه بر دارا بودن کاراکترها و جلوه های بصری جذاب مخصوصا برای کودکان، روند یادگیری را هدفمند طراحی کرده اند.(با اجوکاتک همراه باشيد)

یادگیری از طریق بازی های ویدئویی به طو کلی نیاز به ادغام چندین مهارت زبان انگلیسی از جمله خواندن، گوش دادن، صحبت کردن و حتی نوشتن در برخی از بازی ها دارد. مزیت بزرگ این بازی ها این است که باعث افزایش اعتماد به نفس و برطرف کردن ترس از اشتباه کردن در دانش آموزان در محیط کلاس های عمومی می شود. زبان آموزان برای تمرین زبان و بهبود بیشتر توانایی های زبانی و شناختی خود در این فرآیند، آزاد هستند و تحت فشار و استرس قرار نمی گیرند. البته آموزش در بین سایر همسالان و در محیط کلاس کیفیت بهتر و بیشتری دارد زیرا که بچه ها زیر نظر معلم، ایراد ها و اشتباهات خود را متوجه می شوند و به صورت پیوسته مورد ارزیابی قرار می گیرند.(با اجوکاتک همراه باشيد)

استفاده از بازی های گروهی در محیط کلاس نه تنها به زبان آموزان شور و هیجان می بخشد بلکه آن ها را ترغیب به رقابت و صحبت کردن می کند. بازی های گروهی باعث افزایش اعتماد به نفس افراد و تلاش برای به خاطر آوردن مطالب قدیمی می شوند. بازی کردن در کلاس، جو ساکت و کسل کننده را از بین می برد و به زبان آموزان انرژی کافی برای یادگیری مطالب جدید را می دهد و پس از انجام بازی معلم راحت تر می تواند با زبان آموزان ارتباط برقرار کرده و نکات جدید را آموزش دهد.(با اجوکاتک همراه باشيد)

انواع بازی ها برای یادگیری زبان انگلیسی

بازی های سرگرم کننده بسیاری وجود دارد که می توانند به شما در بهبود یادگیری زبان کمک کنند. بعضی از بازی ها به صورت انفرادی و برخی با گروهی از دوستان قابل استفاده هستند. طبق تحقیقات مشخص شده است که حتی بازی های ویدئویی نیز موجب بهبود زبان انگلیسی می شوند(با اجوکاتک همراه باشيد)

بازی ها فقط سرگرم کننده نیستند بلکه به بهبود طیف وسیعی از مهارت های زبان انگلیسی ، از واژگان Vocabulary ، گرامر Grammar ، اسپیکینگ Speaking، لیسنینگ Listening ، ریدینگ Reading و رایتینگ Writing بسیار کمک می کنند. حتی برخی بازی ها برای اهداف مهم تری مانند شرکت در آزمون های معتبر مثل آیلتس یا تافل مورد استفاده قرار می گیرند. در اینجا به معرفی بازی های کاربردی برای یادگیری زبان انگلیسی و بررسی ویژگی های هر کدام می پردازیم.(با اجوکاتک همراه باشيد)

Board Race

اجوكاتك-آموزشگاه مجازي تكنودانش(اجوكاتك)-بازيهاي زباني اجوكاتك

Board Race یک بازی بسیار سرگرم کننده در کلاس های گروهی است. از این بازی برای مرور واژگان آموخته شده می توان استفاده کرد. فضای رقابتی در این بازی هیجان زیادی برای زبان آموزان ایجاد می کند. در این بازی بایستی کلاس را به دو تیم یا هر تعدادی که مناسب است، تقسیم کنید. تخته را به اندازه ی تعداد تیم های مشخص شده تقسیم کنید و برای هر قسمت یک موضوع بنویسید. به عنوان مثال تخته را به دو قسمت تقسیم کرده و در یک سمت موضوعی مثل رنگ ها و در سمت دیگر غذا ها را بنویسید. سپس یک نفر را از هر تیم انتخاب کرده و از سایر بچه ها بخواهید تا 5 بشمارند در این حین هم تیمی آن ها باید هر تعداد لغت در مورد موضوع که می تواند روی تخته بنویسد، سپس نوبت عضو دیگری از تیم است و به همین روال همه ی افراد یک بار پای تخته می روند و ذهن خود را به چالش می کشند. در پایان تیمی که کلمات بیشتری نوشته باشد برنده می شود.  کلمات غیرقابل خواندن یا نادرست شمرده نمی شوند.(با اجوکاتک همراه باشيد)

Taboo Words

اجوكاتك-آموزشگاه مجازي تكنودانش(اجوكاتك)-بازيهاي زباني اجوكاتك

آیا به دنبال بازی هستید که می تواند به زبان آموزانتان کمک کند تا مترادف و توضیحات را تمرین کنند؟ از بازی Taboo Words سر کلاس استفاده کنید. البته این بازی برای کودکان کم سن و افراد مبتدی پیشنهاد نمی شود. کلاس را به دو گروه تقسیم کنید و دو گروه را در دو طرف کلاس مقابل یکدیگر بنشانید. یک نفر را انتخاب کنید تا مقابل هم گروهی های خود و پشت به گروه دیگر بنشیند. گروه مقابل نیز به همین صورت. سپس کلمه ای را روی برگه نوشته و به سایر اعضای هر دو گروه نشان دهید به طوری که دو نفری که در وسط کلاس نشسته اند آن را نبینند.(با اجوکاتک همراه باشيد)

هر 2 گروه 20 ثانیه فرصت دارند تا کلمه ی نوشته شده روی کاغذ را برای هم گروهی خود که مقابل آن ها نشسته است توضیح دهند. آنها نمی توانند خود کلمه را به زبان بیاورند و فقط باید آن را توضیح بدهند یا از مترادف های آن استفاده کنند. هر کدام از دو نفری که وسط کلاس هستند زودتر بتوانند کلمه را حدس بزند، امتیاز را از آن گروه خود کرده اند. این بازی یک فعالیت بسیار پر جنب و جوش است و برای هر کلاسی با اندازه های مختلف قابل اجرا و سرگرم کننده است.(با اجوکاتک همراه باشيد)

Hangman

بازی مورد علاقه و پر طرفدار دیگر در میان معلمان و زبان آموزان، Hangman است که می توان از آن در آغاز کلاس برای گرم کردن دانش آموزان و فعال شدن ذهن آنها استفاده کرد. روش بازی به این صورت است که یکی از زبان آموزان یا خود معلم کلمه یا عبارتی را در ذهن انتخاب کرده و با استفاده از خطوط تیره تعداد حروف را روی تخته بنویسید، سپس از زبان آموزان بخواهد تا حروفی را پیشنهاد کنند. اگر آن حرف در کلمه یا عبارت باشد، آن را در جاهای خالی صحیح بنویسد اما اگر حرف پیشنهادی در کلمه وجود نداشته باشد، آن را زیر خطوط تیره بنویسد و شروع به ترسیم تصویر یک مرد حلق آویز کند. این روند آنقدر ادامه پیدا می کند تا یک نفر بتواند کلمه مورد نظر را از روی حروف مشخص شده حدس بزند یا اینکه کسی موفق به حدس کلمه نشود و تصویر مرد حلق آویز کامل شود. شما باید این کار را ادامه دهید تا دانش آموزان کلمه را به درستی حدس بزنند ، دانش آموزان شما برنده خواهند شد. اگر نمودار را کامل کنید ، برنده می شوید.(با اجوکاتک همراه باشيد)

20 objects game

اجوكاتك-آموزشگاه مجازي تكنودانش(اجوكاتك)-بازيهاي زباني اجوكاتك

در این بازی حافظه ی زبان آموزان خود را به چالش بکشید و واژگان تدریس شده را برای آن ها مرور کنید. در این بازی 20 شی مختلف در کلاس را جمع آوری کنید و برای مدت زمان کوتاهی به زبان آموزان نشان دهید یا اینکه می توانید تصویر تمام اشیا مورد نظر خود را به آن ها نشان دهید و سپس از آن ها بخواهید هر تعداد از اشیا که در خاطرشان مانده را روی برگه ای بنویسند. در این بازی زبان آموزان علاوه بر مرور واژگان، نحوه ی نوشتار لغات را تمرین می کنند. در پایان هر کس که تعداد لغات بیشتر صحیحی را نوشته بود، برنده می شود.(با اجوکاتک همراه باشيد)

Crosswords جدول کلمات متقاطع

اجوكاتك-آموزشگاه مجازي تكنودانش(اجوكاتك)-بازيهاي زباني اجوكاتك

جدول حل کردن یکی از بهترین گزینه ها برای پر کردن اوقات فراغت است و تقویت عملکرد ذهن است. در هر روزنامه و مجله ی انگلیسی زبانی می توانید جدول کلمات متقاطع پیدا کنید. حتی اگر به روزنامه ها و مجلات دسترسی ندارید می توانید از کتاب های پازل کلمات متقاطع، جدول های متقاطع آنلاین، نرم افزار ها و بازی های گوشی موبایل در این مورد استفاده کنید. در جدول کلمات متقاطع شما بایستی کلمات را به صورت عمودی و افقی با توجه به راهنمایی های موجود اعم از تعداد حروف آن ها پیدا کنید و بنویسید. جدول کلمات متقاطع روشی شگفت انگیز برای تقویت واژگان انگلیسی شماست.(با اجوکاتک همراه باشيد)

Hot seat صندلی داغ

این بازی را می توان به شیوه های مختلفی انجام داد. یکی از آن ها به این صورت است که یک زبان آموز را انتخاب کرده و روبه روی سایرین و پشت به تخته بنشانید. سپس کلمه یا عبارتی را روی تخته بنویسید و از بقیه بچه ها بخواهید تا با توصیف کردن و آوردن مثال او را راهنمایی کنند تا کلمه یا عبارت را حدس بزند. روش دیگر برای انجام این بازی دقیقا مانند برنامه های تلوزیونی به همین نام است. به این صورت که زبان آموزی را طبق قرعه انتخاب کنید و از او بخواهید روی صندلی داغ روبه روی سایر بچه ها بشیند. بقیه ی بچه ها باید از شخصی که روی صندلی است سوال بپرسند و او باید به تمام آن ها پاسخ بدهد. برای جلوگیری از همهمه و پرسش سوال ها نادرست، می توانید از قبل سوال هایی را آماده کرده و روی کاغذ های کوچکی بنویسید و از بچه ها بخواهید تا یکی از برگه ها را انتخاب کرده و از دوست خود که روی صندلی داغ نشسته است، بپرسد. یا می توانید سه موضوع را روی کاغذی نوشته و از زبان آموزی که روی صندلی داغ است بخواهید یکی را تصادفا بردارد تا دیگران طبق آن موضوع از او سوال بپرسند. این بازی یک تمرین فوق العاده برای تقویت گرامر، واژگان ، نحوه ی جمله سازی و شیوه ی سوال پرسیدن برای زبان آموزان است.(با اجوکاتک همراه باشيد)

Chalkboard Acronym

اجوكاتك-آموزشگاه مجازي تكنودانش(اجوكاتك)-بازيهاي زباني اجوكاتك

در این بازی ابتدا بایستی یک کلمه را به صورت عمودی روی تخته بنویسید. سپس هر دانش آموز باید کلمه ای را بنویسد که از حروف کلمه ی عمودی در آن استفاده شده باشد یا کلمه ای که می نویسد با هر حرف از کلمه عمودی شروع شود. برای سخت تر و جذاب تر شدن بازی می توانید شرط بگذارید که کلماتی که در موضوع با کلمه ی عمودی هماهنگ باشند قابل قبول است. برای مثال شما می توانید کلمه ی TEAM یا گروه را روی تخته بنویسد و از بچه ها بخواهید با هر حرف آن کلمه ای متناسب با معنی TEAM بسازند. در شکل زیر می توانید این مثال را مشاهده کنید.(با اجوکاتک همراه باشيد)

Categories دسته بندی ها

اجوكاتك-آموزشگاه مجازي تكنودانش(اجوكاتك)-بازيهاي زباني اجوكاتك

این بازی یک گزینه ی عالی برای پر کردن چند دقیقه آخر کلاس است و تقریبا مانند بازی اسم فامیل است. از دانش آموزان بخواهید روی برگه ای چند دسته از موضوعات مختلف مثل نام شهر ها، غذا، میوه، سبزیجات، لباس یا هر موضوع دیگری که مربوط به دروس کلاس می شود را بنویسند و سپس حرفی را نام برده و زمان کوتاهی را به آن ها بدهید تا ستون ها را پر کنند سپس اعلام کنید که زمان شان تمام شده و کسی نباید چیزی بنویسد. کسی که تمام ستون ها را با کلمات صحیحی در آن مدت زمان کامل پر کرده باشد، برنده می شود. این بازی همانند بازی معروف و محبوب قدیمی “اسم و فامیل” است.(با اجوکاتک همراه باشيد)

Pictionary

اجوكاتك-آموزشگاه مجازي تكنودانش(اجوكاتك)-بازيهاي زباني اجوكاتك

این بازی برای کودکان یک سرگرمی عالی به شمار می آید زیرا که کودکان عاشق نقاشی کشیدن هستند. در این بازی کلاس را به دو گروه تقسیم کنید و به صورت نوبتی هر بار یک نفر از هر تیم پای تخته بیاید. با استفاده از فلش کارت هایی که از قبل آماده کرده اید از زبان آموز بخواهید که یکی را انتخاب کند و متناسب با آن روی تخته نقاشی بکشد تا سایر هم گروهی هایش بتوانند موضوع یا کلمه ی داخل فلش کارت را حدس بزنند. در این بازی شخصی که پای تخته می رود به هیچ عنوان نباید صحبت کند و فقط با کشیدن نقاشی بایستی منظور خود را توضیح دهند. اگر در مدت زمان مشخص شده هم گروهی هایش نتوانند کلمه ی درست را بگویند، نوبت به گروه بعدی می رسد و به همین ترتیب بازی ادامه پیدا می کند(با اجوکاتک همراه باشيد)

بازی مناسب کلاس های آنلاین یا مجازی

JEOPARDY

اجوكاتك-آموزشگاه مجازي تكنودانش(اجوكاتك)-بازيهاي زباني اجوكاتك

از این بازی می توان به عنوان یک فعالیت سرگرم کننده و جذاب در کلاس های آنلاین که امکان انجام سایر بازی های وجود ندارد، استفاده کرد. پیدا کردن بازی برای کلاس های مجازی، کمی دشوار است زیرا که اکثر بازی ها به انجام فعالیت تیمی و فیزیکی نیاز دارند که این امکان به صورت مجازی به کیفیت کلاس های حضوری وجود ندارد. این بازی هم به صورت انفرادی و هم به صورت گروهی قابل اجراست. این بازی مانند مسابقات تلویزیونی انجام می شود به این صورت که زبان آموز بایستی گزینه یا کارتی را انتخاب کند و سوال مطرح شده در آن را پاسخ دهد. در صورت پاسخ دهی امتیاز روی کارت را به دست می آورد. جالبی این بازی در این است که هر قانونی که دوست داشته باشید می توانید برای امتیاز دهی در نظر بگیرید و آن را در ابتدای بازی به بچه ها توضیح دهید. می توانید در صورتی که زبان آموز پاسخ نداد برای او امتیاز منفی درنظر بگیرید و می توانید محدودیت زمانی برای پاسخ گویی تعیین کنید.(با اجوکاتک همراه باشيد)

پس از پاسخ دادن، جواب صحیح را به همه نشان دهید چون که هدف از انجام این بازی مرور و تمرین مطالب درسی است. گروه یا شخصی که بیشترین امتیاز را کسب کند، برنده ی بازی است.(با اجوکاتک همراه باشيد)

Pantomime

اجوكاتك-آموزشگاه مجازي تكنودانش(اجوكاتك)-بازيهاي زباني اجوكاتك

نام این بازی برای بسیاری آشنا ست. پانتومیم از جمله بازی هایی است که در کلاس های آنلاین نیز می توان انجام داد. در بازی پانتومیم کلاس را به دو گروه تقسیم کرده و یک نفر از هر گروه را انتخاب کرده تا کلمه یا فعالیتی را با ایما و اشاره برای سایر هم تیمی هایش بازی کند تا آن ها بتوانند کلمه یا عبارت را متوجه شوند. در این بازی زبان آموز نباید صحبت کند و فقط با استفاده از بدن خود مفهوم را به دیگران برساند.(با اجوکاتک همراه باشيد)

برخی از وبسایت ها منحصرا برای بازی های زبان انگلیسی طراحی شده اند. شما با دسترسی به اینترنت و یک گوشی موبایل یا کامپیوتر به دنیای نامحدودی از بازی ها دست پیدا می کنید. یکی از محبوب ترین وبسایت ها در زمینه ی بازی های یادگیری زبان انگلیسی، وبسایت ESL Games World Grammar Game است. در این وبسایت بازی های فلش ESL بی شماری برای آموزش زبان انگلیسی به کودکان و بزرگسالان وجود دارد. البته بخش گرامر آن دارای بهترین موجودی از بازی هایی برای دانش آموزان انگلیسی در سطح متوسط و بزرگسال می باشد. شما می توانید طیف وسیعی از ساختار های گرامر و بخش هایی از مکالمه را در این سایت مشاهده کنید.(با اجوکاتک همراه باشيد)

وب سایت رایگان دیگری که مخصوص آموزش زبان انگلیسی است، Games to Learn English می باشد که چندین بازی با کیفیت بالا برای یادگیری و افزایش دایره واژگان و دانش گرامری ارائه می دهد. در این سایت شما امکان سفارشی سازی دارید و همچنین قادرید دسته ی خاصی را برای یادگیری انتخاب کنید. به عنوان مثال با انتخاب بازی های متمرکز بر واژگان، می توانید مشاغل، قسمت های مختلف بدن، حیوانات، غذا ها، میوه ها، سبزیجات و غیره را مورد مطالعه قرار دهید. با انتخاب دسته گرامر می توانید ساختار های مختلف افعال، زمان فعل وجمله بندی را یاد بگیرید. بسیاری از بازی های موجود در سایت برای زبان آموزان بزرگسال بسیار مفید می باشند، به ویژه برنامه های گرامر محور بسیار کاربردی هستند.(با اجوکاتک همراه باشيد)

Free Rice

کاربرد و تاثیر این وبسایت در مقایسه با سایت های نام برده قبلی، کمتر است زیرا که از جلوه های بصری کمتری برای آموزش استفاده میکند و فاقد تعداد زیادی بازی متنوع است اما راهی عالی برای تمرین واژگان و دستور زبان انگلیسی در سطوح بالا است و در عین حال تأثیر مثبتی بر جهان می گذارد. یکی از مزایای این وبسایت این است که می توانید در ابتدای تمرین سطح خود را انتخاب کنید. در این سایت پنج سطح برای دستور زبان انگلیسی و 60 سطح برای واژگان وجود دارد. نکته ی بسیار مثبت در این سایت این است که برای هر پاسخ صحیح شما، 10 دانه برنج رایگان از طریق برنامه جهانی غذا به افراد نیازمند اهدا می کند تا به گرسنگی در جهان پایان دهد.(با اجوكاتك همراه باشيد)

آموزش زبان انگلیسی به همراه بازی نه تنها برای کودکان بلکه برای تمام سنین جذاب و سرگرم کننده است و باعث ایجاد انگیزه و تلاش بیشتر در افراد می شود. بازی های بسیاری برای یادگیری زبان وجود دارد که به برخی از آن ها در این مقاله اشاره شد. در صورتی که بازی های جذاب دیگری می شناسید آن را با ما از طریق ایجاد پیام در این صفحه، در میان بگذارید.(با اجوکاتک همراه باشيد)